Storhamar Fotball har ansvar for sikkerhet for medlemmer og andre som kommer i kontakt med klubben på arrangementer, på dugnader, under reiser og under opphold i klubbens lokaler og anlegg.
Storhamar Fotball har innarbeidet rutiner vedrørende:
-reise i klubbens regi
-egne turneringer/overnattende lag
-internkontroll (HMS) på egne anlegg
-ansatte og medlemmers bruk av maskinelt utstyr på klubbens anlegg/i klubbens regi
-avvikling av diskotek under Maxi turneringen
-instruks kioskdugnad
Daglig leder i Storhamar Fotball har det daglige ansvaret for å følge opp dette.
Storhamar Fotball har egne ansatte og det tilhører klubben et spesielt ansvar for arbeidsmiljøet i klubben. Det daglige ansvaret ligger hos daglig leder og arbeidet skal være systematisk og forebygge skader. Dette ansvaret er hjemlet i arbeidsmiljøloven og i «Forskrift om systematisk HMS-arbeid i virksomheter» («internkontrollforskriften»). Den daglige lederen har plikt til å gjennomgå nødvendig opplæring.
Storhamar Fotball har utarbeidet egen HMS Håndbok, se klubbens nettside eller få denne hos administrasjonen i Storhamar Fotball.